Předvánoční zamyšlení

Předvánoční zamyšlení

„Přátelé, zrušme Vánoce!“ stálo s trochou nadsázky v jednom emailu od kamaráda. Vyhnout se vánoční honbě za dárky a dokonalým cukrovím se ne každému z nás podaří. Čím méně dnů zbývá do Vánoc, křivka únavy a stresu strmě stoupá. Pokud je to zrovna váš případ, přinášíme několik tipů, jak se přenést do klidné atmosféry, abyste si navzdory tomu, co Štědrému dni přecházelo, svátky s radostí a pohodou užili.

V jednom z našich předchozích článků jsme se pojmu stres věnovali podrobněji, dnes se zaměříme na to, jak se stresem můžeme naložit s pomocí rituálů, aby v nás nedozníval ještě celé Vánoce. Prospěšné rituály mohou totiž ovlivňovat duševní a tělesné funkce. Lze s nimi  např. mírnit úzkost a posilovat pocity klidu a jistoty. 

Věnujte se svým rituálům Některé rituály jako je podání ruky, provádíme tak běžně, aniž si neuvědomujeme jejich symbolický význam. K vánočním svátkům neodmyslitelně patří řada rituálů, které Vánoce charakterizují. Vyberte si ten, který máte rádi, nebo zaveďte klidně nový. Důležité je, aby vám udělal radost a mohli jste díky němu navodit příjemnou atmosféru, která vás uklidní a zahřeje u srdce. Původ slova rituál vychází z latinského ritualis, což znamená obřadný, obřad, ceremonie, jde o způsob chování založený na osvědčených a prověřených pravidlech. Rituály bývají nejrůznější povahy např. náboženské, společenské, individuální, dokonce i čarodějné.  Rituály, které si vytváříme, se mohou týkat řady oblastí, např. jídla, spánku, vstávání apod.

Naučte se zvládat své emoce

Z některých rituálů se stávají prospěšné návyky. Psychologický výzkum Neala a kol. naznačuje, že dobré návyky chrání jedince více než např. spoléhání na pevnou vůli. Jedná se vlastně o plánování bezpečných rituálů. Nezbytné je naučit se zvládat stresové situace jako běžnou dovednost. V první řadě převezměte zodpovědnost za své pocity, začít můžete tím, že si je vůbec uvědomíte. Nikdo to za vás nemůže udělat, tak jako učitel nemůže pochopit za svého žáka učivo. Zaměřte se na reakce vašeho těla a naučte se je zvládnout předtím, než se rozjedou na plné obrátky, aby zrovna vánoční shon se nestal pro vás tou poslední kapkou. Když převezmete iniciativu, dostanete situaci lépe pod kontrolu. Čím častěji budete zvládání těchto situací trénovat, tím více posílíte zvládání emocí, zabráníte opakování následných obtíží a dokážete reagovat i v krizových situacích.                                                              

Udělejte si pohodu

Co jste nestihli, už zbytečně nehoňte. V tom všem shonu a spěchu děláme spoustu činností automaticky, aniž bychom se zamysleli, jestli to tak opravdu potřebujeme a chceme.       Svátky mohou být dokonalé i bez 15 druhů vánočního cukroví, umytých oken apod. Než byste hasili do posledního momentu činnosti, které jste si nastavili, raději zpomalte, pusťte si koledy, zapalte svíčku a vychutnávejte si okamžiky kouzla Vánoc.

Ještě není pozdě, než nastanou vánoční svátky:                                                                                          
1. Zamyslete se, jak chcete následující sváteční dny prožít.                               
2. Zeptejte se na to také svých blízkých. Vyhnete se tak vytvářením vašich představ, o tom, kdo by co jak chtěl a skutečně se dozvíte, jaká vaši blízcí očekávání mají.
3. Co můžete udělat proto, aby to tak skutečně bylo? Najdete to, co můžete pro vaši pohodu udělat třeba hned, co můžete s klidem vynechat a třeba co si příští rok rádi zopakujete.                                                                                                                                                     

První pomoc:

Pokud cítíte, že vás události kolem začínají přivádět do stresu, jako první pomoc můžete vyzkoušet následující cvičení z knihy Richarda Wisemana 59 vteřin: Zkuste najít pozitivní věc i na té situaci, která vám připadá obtížná. Ideálně si zapište, co získáte z této skutečnosti, a v čem může být váš život lepší. Nic nezadržujte a buďte k sobě upřímní. Na závěr se zamyslete, co je pro vás skutečně důležité. Věnujte pozornost důležitým věcem ve vašem životě. Prožití klidných svátků se svými blízkými je jedním z nejkrásnějších dárků.      
Tak štastné a veselé přejeme.     

Autor článku: Jana Kroupová.

Mgr. Jana Kroupová, kouč, člen ICF
Coaching excellence
Tel.: +420 602 44 20 21
jana@coachingexcellence.cz
www.coachingexcellence.cz
cz.linkedin.com/in/janakroupova/

Použitá literatura: 
R. A. Rappaport, Ritual and religion in the making of humanity. Cambridgge 1988
R. Wiseman, 59 seconds, Think a little, change a lot. Pan Books, 2015
www.drnespor.eu
Neal DT1, Wood W, Drolet A. How do people adhere to goals when willpower is low? The profits (and pitfalls) of strong habits. J Pers Soc Psychol. 2013