Štěstí se dá natrénovat. Víme jak!

Štěstí se dá natrénovat. Víme jak!

ŠTĚSTÍ, MUŠKA JENOM ZLATÁ. Možná se vám vybavuje scéna z filmu Škola základ života, kde se Jaroslav Marvan, coby profesor, snaží správně přednést báseň Adolfa Heyduka. „Štěstí! Co je štěstí? Muška jenom zlatá..“  A právě o tom, že štěstí není jenom muška zlatá, ale že se dá i trénovat, je náš dnešní článek.                                                                                                          
Máme dojem, že z honby za štěstím se stal současný moderní trend. Pokud zavítáte do knihkupectví, jsme si jisti, že mezi bestsellery objevíte knih na téma štěstí nespočet. Návodů na to, jak být šťastnější v práci, ve vztazích a obecně v životě je spousta. Ostatně co opravdu funguje, a co jsou jen plané řeči, se v poslední době pokoušejí odhalit nejen autoři populární literatury. Štěstí ve všech jeho možných podobách je rovněž předmětem seriozního bádání vědců čím dál častěji. Setkáme se i s názory, že být šťastný, se člověk může naučit.

Zamysleme se společně, co pro nás štěstí znamená, jak ho prožíváme a jaké pocity nás při něm doprovází. Výzkumy už dokázaly, že pokud máme zajištěné základní potřeby, tak více peněz, lepší a novější věci nám šťastnější život nepřinesou. Čím však můžeme podle autora pozitivní psychologie Martina Seligmana zvýšit míru spokojenosti v našich životech je to, že se naučíme více prožívat pozitivní emoce a úspěchy, nalezneme více zaujetí a smyslu v činnostech, které děláme, a naučíme se budovat a udržovat lepší mezilidské vztahy.  Kombinací těchto faktorů můžeme dosáhnout duševní pohody, která v moderní psychologii nahradila právě teorii o štěstí.

O vlivu našich vztahů na naši duševní pohodu vypovídají i výsledky nejdéle trvajícího komplexního výzkumu zaměřeného na zdravý a šťastný život. Počátky této studie sahají až do roku 1938, kdy vědci začali sledovat 724 mužů od puberty po stáří, z různého sociálního prostředí. Později byly do studie zapojeny také jejich ženy a rodiny. Přes 75 let se výzkumníci dotazovali na jejich práci, život a vztahy. Robert Waldinger, jeden z vedoucích tohoto výzkumu Harvardské univerzity, říká, že nejjednoznačnější zpráva této unikátní studie zní: dobré vztahy nás udržují zdravé a šťastné. Zásadní je přitom kvalita těchto vztahů. Stejně jako dobrý zvyk, i dobré vztahy chtějí čas a opakování. A zde je možná odpověď na to, proč se nám může zdát, že při pohledu na lidi v našem okolí, návody na štěstí nefungují. Docílit duševní pohody vyžaduje úsilí a čas, které se nám ale mnohonásobně vrátí.     

3 tipy na prožívání více štěstí v životě:                                                                                         

1. Uvědomujte si pěkné okamžiky
Moje babička říkávala, že sluníčko nemá jít do postele zamračené. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout může být následující cvičení, jehož účinnost prokázali vědci zabývající se pozitivní psychologií. Na konci každého dne si vzpomeňte na tři příjemné události prožitého dne a zaznamenejte si je. Mohou to být i maličkosti. Tři věci, které vás tento den potěšily, za které jste vděční. At už to bylo nebe bez mráčků, něčí milý úsměv, společně strávená hezká chvíle s vašimi blízkými. Udělejte si z této rekapitulace zvyk, naučte ho ideálně i své děti.

2. Cvičte se v laskavosti
Vymyslete neočekávaný dobrý skutek a ihned ho udělejte. Pozorujte, jaký to bude mít vliv na vaši náladu.

3. Každý den si najděte chvilku na uvolnění
K tomu, abychom věděli, co nás dělá šťastnými, je nutné znát sebe sama, vědět, jak se cítím. Důležitým ukazatelem je naše tělo. Abychom od něj mohli chtít dobrý výkon, musíme ho umět také uvolnit. Každý si najděte to své, co vám bude vyhovovat. Jako příklad uvádíme jednoduché cvičení na uvolnění z knihy Karla Nešpora. Vytvořte si dobrý návyk, pokud pocítíte nudu, neklid či si nevíte rady. Položte si dlaně na břicho, pupek, usmějte se. Dýchejte pod dlaně a říkejte si:  „Vdechuji klid, vydechuji a usmívám se. “ Třikrát opakujte.

A na závěr 3 knihy, jejichž přečtení vám přinese minimálně lepší náladu:

    Martin Seligman - Vzkvétání. Nové poznatky o podstatě štěstí a duševní pohody, Jan Melvil Publishing, 2014
    Daniel Goleman - Pozornost, Jan Melvil Publishing, 2015
    Karel Nešpor - Kudy do pohody, Portál, Praha 2016

Autor článku: Jana Kroupová - koučka osobního rozvoje                                                                                                                     

V životě na nás čekají nějrůznější situace a úkoly. Ať už ale děláme v životě cokoliv, dělejme to tak, aby to bylo v souladu s námi samotnými, a aby nám to dávalo smysl.
O tom také koučování je, o cestě sama k sobě, zase se uslyšet, uvidět, tvořit, žít. V souladu se sebou.  
Smyslem mojí práce je v rozvoji člověka, díky kterému dokáže přímo zkvalitnit svůj život, ovlivňovat ho, nalézat spokojenost v každé jeho chvíli a zvládat náročné životní situace. Koučování vám pomůže reálně nastavit cíle a dosáhnout jich, at už se jedná o změny v oblasti životního stylu, zlepšení dovedností či práce se stresem.

Mgr. Jana Kroupová, kouč, člen ICF
Coaching excellence
Tel.: +420 602 44 20 21
jana@coachingexcellence.cz
www.coachingexcellence.cz
cz.linkedin.com/in/janakroupova/

P.s. Líbu s Luckou dělá šťastné KOMBE! Co vás?